back home.

jo.. idag har jag inte gjort så mkt förutom att jag åkte till vårdcentralen, blev skickad till akuten pga smärtorna, sen blev det kissprov blodprov och smärtstillande.. fast båda proven hade jag gjort precis innan på vårdcentralen.
sen fick jag vila i en timme, sen blev det snack med doktorn, efter det ultraljud där de kollade upp allt inom mig, från lungor till njure till blindtarm.. och det va blindtarmen som de antydde var fel på.
men nej, och jag sa snälla ta mig till en gynekolog, men det tog 4,5 timme innan jag kom dit.
och det var jävligt obehagligt att få in en jälva kamera.. fyfan va jag grät när den kom nära äggstockarna ;((
men iaf.. detta hittade dem till slut:



det känns som kvinhugg i buken, och det är en Cysta. fast min är full av blod ^^,

"De vanligaste cystorna på äggstockarna är så kallade funktionella cystor, antingen follikelcystor eller gulkroppscystor.

Ägget mognar före ägglossningen i en växande äggblåsa. I samband med ägglossningen brister blåsan och ägget glider ut. Det är en känslig process som bland annat styrs av hormonet luteiniserande hormon. Idag tror man att detta delvis är en inflammatorisk process som påverkas av olika prostaglandiner. Om processen blir störd brister inte äggblåsan, utan fortsätter att växa till en cysta, en så kallad follikelcysta.

Efter ägglossning bildas en gulkropp som producerar progesteron. Om befruktning inte sker ska den skrumpna bort, och när progesteronhalten sjunkit tillräckligt inträffar mensen. Ibland börjar den istället växa till och blir en så kallad gulkroppscysta.

Den här sortens cystor brukar försvinna av sig själva på 2-3 månader men om de spricker kan det göra väldigt ont. Om cystan inte försvinner kan behandling med exempelvis Primolut Nor för att få den att krympa ihop."

nu ska jag vila i 3 dagar och har det inte gått över så ska jag komma igen, blir det värre ska jag komma upp till akuten igen, och om 2 månader ska jag på åter besök.

SÅ NU HÅLLER VI TUMMARNA :D tack för mig, skriver inte mer idag, orkar inte.. ;/

 

// xoxo


Kommentarer
Postat av: Josephine

sv: ah tråkigt :/ händer idag då?

2009-09-18 @ 06:45:48
URL: http://stjupid.blogg.se/
Postat av: LIENE

usch vad läskigt:/

hoppas det snart blir bra! jag håller tummarna.

2009-09-18 @ 08:09:28
URL: http://lienes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com

RSS 2.0